Sunday, September 25, 2011

hari raya tanpa TOK MAK .. !! 2011

tanggal 27 ogos 2011 - aku dikejutkan dengan berita permergiaan nenek (tok mak) aku ke pangkuan ILAHI  .. dan.. sehingga hari ini aku seolah-olah tidak percaya yang aq baru kehilangan arwah. Dan tanggal 27 ogos ni la.. menjadi titik penamat buat kami sekeluarga apabila pertama dan terakhir kali-nya berbuka puasa dengan arwah untuk tahun ni.. mungkin kesibukkan berkerja berpunca kami jarang berjumpa ketika di bulan RAMADHAN ni.. namun disebalik kepahitan.. terselit satu KENANGAN yang tidak mungkin dapat kami sekeluarga jual beli.. ya.. terima kasih pada arwah yang sentiasa ada ketika susah dan senang bersama kami.. Alhamdulillah.. dalam kesibukan berkerja.. sempat lagi kami berbuka puasa dengan arwah.. tiada nada TERKILAN apabila kami sekeluarga sempat berbuka bersama arwah serta sempat menbelikan juadah berbuka ( ikan terubuk bakar dan pecal) untuk arwah..


 
satu-satunya gambar arwah yg ada dlm simpanan aku.. ni pown gambar 12tahun dulu (klu xsilap la)

hmm.. skrg ni smuanya tinggal kenangan..arwah sempat bagi beberapa biji gula2 seperti ari2 biasa.. smpai sekrg gula2 tu msih dlm simpanan aku..


 2mggu sblom tu arwah sempat la bagi  baju kurung lme milik arwah untuk kegunaan aku , mama n.. adik2 aku.. ketika tu.. arwah ckp.. dia xsangka kami akan terima baju yang tidak seberapa tu? cpat2 mak aq cakap blik.. klu org nk bagi... kami akan terima.. sbb hari2 kat opis pakai baju kurung..  last2 satu kotak kami dapat... huhuhu.. arwah yg beria2 suruh kami ambik sbb dia ckp.. lpas ni xde lg dh.. dalam byk2 perkara.. ade gak la KEPELIKKAN bila arwah ckp..  " MAK (tok mak) bagi siap2 baju ni.. mak sloro gan kak yan.. slalu org nak mati je bagi baju ni.. ni mak awal2 dh bagi dulu.. " ada lagi ayat arwah yang masih aku ingat ketika arwah memberikan rm5 kepada kami adik-beradik " ni tok bagi dulu rm5 ni utk kome adik-beradik.. raya nanti tah ade ke tak.. kita tak tau.. " time tu.. aku dh terasa kelainan .. namun aku cepat2 berfikiran positif.. mungkin maksud arwah.. time raya nanti .. arwah takde duit.. hmm.. perkara2 yg  last aku nampak bila selesai sahaja berbuka puasa apabila kesemua juadah berbuka arwah suruh hantar ke hadapan dan arwah ckap '' tak nak dah'' berbeza dengan situasi yang lain.. klu ade pape yang di beli oleh abah gan mama.. klu arwah dah kenyang arwah akan suruh '' simpan la lauk tu kat peti ais. esk tok boleh makan balik''






hmm.. tp.. alhamdulillah.. kami sekeluarga redha dgn pemergian arwah.. pagi raya 30 ogos di smbut dgn ala kadar sahaja.. namun kami sanak-saudara diberi angpau raya dari pada arwah tok mak yang di sediakan sebelum arwah meninggalkan kami.. mmg sebak kan?? yg pnting.. kubur arwah tok mak dan arwah tok pak bersebelahan seolah-olah kembali bersanding.. kata org.. klu mcm tu.. mngkin ade janji antara kedua2nya.. wallahualam..

No comments:

Post a Comment